søndag 26. juni 2011

Under brygga i Skogn

Båthuset til Skogn Maritime Forening er godt synlig når man kjører E6 forbi Skogn i Nord-Trøndelag. På en varm og solfylt junikveld var det på tide å utforske undersiden av bygningen.









søndag 19. juni 2011

Mens vi venter på ferga

Ekspedisjonen til Ytterøya i Trondheimsfjorden var en aldri så liten skuffelse. Ikke noe spesielt å se. Kanskje øya var for stor? Ventetida på ferga tilbake til fastlandet ble lang. Ingen kiosk, ingen kafeteria. Som tidtrøyte ble fergekaia tatt i øyesyn.



torsdag 16. juni 2011

Tre tre

Sykling rundt omkring i storbyen, stedsvalg etter innfallsmetoden, på jakt etter fotomotiv. Disse trærne foran en massiv skolebygning endte opp som favorittmotiv.


tirsdag 14. juni 2011

Villmarksveien

Når naturen selv har sørget for å stenge E6 i søndre Nordland, er Villmarksveien et opplagt alternativ. Fin utsikt mot Øvre Fiplingvatnet en grytidlig junimorgen.


søndag 12. juni 2011

Lønselva i juni

Denne hengebrua over Lønselva på Saltfjellet bringer vandrere trygt over elva. I snøsmeltinga på forsommeren er en spasertur over brua likefullt en spennende opplevelse.




Rein på Saltfjellet

Saltfjellet er et av områdene i Norge der det drives reindrift. Her ser det ut til at både store og små koser seg i finværet. På denne tida av året er man gjerne ekstra påpasselig med ikke å forstyrre dem.



Med hodet ut av vinduet

Storslagen utsikt sider venter den som tar Nordlandsbanen over Saltfjellet en finværsdag. De ivrigste nøyer seg ikke med å betrakte naturen gjennom togvinduet, men stikker hodet ut, kanske for å se bedre, eller kanskje for å kjenne på fjellufta. Å stå på fjellet og se toget rulle forbi er også en form for naturopplevelse, særlig når vi som i dette tilfellet står overfor et over tredve år gammelt lokomotiv med en gigantisk V16-motor som primær drivkilde. Dårlig lyddemping gjør at kontrasten til fjellets stillhet blir ekstra stor, lyden er mektig. Det faktum at man hører lokomotivet lenge før man ser toget, er en del av opplevelsen.




NSB Di4 653 på Saltfjellet

NSBs lok Di4 653 på veg sørover igjen med vogner og passasjerer etter å ha vært i Bodø en tur. Disse tyskbygde lokomotivene har gått i skytteltrafikk mellom Trondheim og Bodø siden 1981 og må ha tilbakelagt et betydelig antall kilometer i årenes løp. Jeg er fascinert av dem.


lørdag 11. juni 2011

NSB Di4 653 ved Sefrivatn

Stillheten ved Sefrivatn brytes av nordgående dagtog som kommer buldrende forbi. NSB Di4 653 i front.


Rustent falleferdig gjerde

Noen steder langs jernbanen står det gjerder. Dette gjerdet ved Sefrivatnet i søndre Nordland har sett sine beste dager og kan saktens trenge fornying. Man undrer selvsagt på når det ble satt opp. I sekstiårene? På femtitallet? Under andre verdenskrig? En ting er sikkert, naturen er i ferd med å ta det tilbake.






Rust

Rustet bolt i nærheten av Nordlandsbanen i søndre Nordland.  Lurer på hva den har vært brukt til.


fredag 3. juni 2011

Null fart i slow city

Denne passbåten har formodentlig hatt et mer fartsfylt liv på sjøen enn det den opplever på land i Nord-Trøndelags slow city, Levanger.


Gamle troll på Røstad

Gamle tre på Røstad i Levanger. Nedenfra ser de mest ut som gigantiske troll som sloss innbyrdes om å fange mest mulig lys.